Discipliner

Der findes forskellige discipliner inden for ridning.

Hvis du har lyst til at læse om de forskellige slags discipliner, kan du læse om dem her: Discipliner inden for ridning

Vi her i Nyborg rideklub underviser i dressur, springning og ponygames. Når vejret tillader dette rides der også ture i skoven og til vandet

Her får du en beskrivelse af de forskellige discipliner som vi underviser i.

Springning

50170685_593203851123086_4202587230977392640_oRidebanespringning er let at forstå, og udfordringen er ligetil; Spring en bane med op til 18 spring, som er op til 160 cm
høje og 220 cm bredde – uden fejl. Vandgrave kan være op til 450 cm brede.
Rytteren får fejl, hvis hesten river en bom ned, refuserer (dvs. stopper foran et spring).

Hest og rytter er nødt til at samarbejde om at komme igennem banen. Tempoet skal være rigtigt, rytteren skal have bedømt afstanden til næste forhindring, så hesten får det rigtige afsæt og kommer sikkert over springet. Rytteren skal også holde øje med tiden:
Rytteren som rider for stærkt bliver måske for uforsigtig og river en bom ned, mens en overforsigtig rytter måske får tidsfejl.

Før konkurrencen starter, får rytterne lov til “at gå bane”. Det betyder, at de til fods kan gå rundt på banen og se springene an. Rytterne har på den måde mulighed for at få en indtryk af, hvor svær banen er, hvordan springene ser ud – hvilken type det er – hvordan de står i forhold til hinanden, og i det hele taget alle de forhold der spiller ind på sværhedsgraden. Rytteren lægger også mærke til, om der “smutveje” på banen. Det vil sige, om der nogen steder er mulighed for at skyde genvej, så rytteren kan vinde tid.

Der findes forskellige typer springkonkurrencer: Med omspringning eller klasser hvor tid og fejl bedømmes med det samme. Men fælles for alle klasser er, at hest og rytter skal ride banen på den angivne måde, hvilket vil sige den måde, banebyggeren har designet banen til at blive redet på.
Hver forhindring har et nummer, og en forhindring kan godt bestå af flere spring. F.eks. et dobbeltspring eller en tre-kombination.
Målet for rytteren er at komme igennem banen indenfor den fejlfri tid eller på den kortest mulige tid med færrest fejl. Første gang en rytter refuserer, gives der 4 fejl. Næste gang bliver rytteren diskvalificeret. For hvert spring eller ben i vandgraven gives der også fire fejl.

Hvis ridestævnet er et nationalt stævne – f.eks. klub-, distrikts-, eller landsstævne gælder de regler, som Dansk Ride Forbund udstikker.
Hvis stævnet er internationalt, gælder de internationale regler – altså FEI’s (Det Internationale Rideforbund).

Dressur

52874757_239982413556520_3181275288235409408_nEn konkurrenceform hvor hestens lydighed, smidighed i bevægelserne, fysik og evner bedømmes, ligesom rytterens opstilling og samarbejde med hesten vurderes af dommerne. Øvelserne skal udføres i en hensigtsmæssig form, som bygger på hestens naturlige forudsætninger.

Denne disciplin er ofte blevet sammenlignet med klassisk ballet og bliver ofte betegnet, som verdens sværeste sport fordi, der kræves så fantastisk mange kvaliteter af både hest og rytter. Under konkurrencen rides et program, hvor forskellige gangarter og øvelser bliver bedømt ud fra en pointskala mellem 1-10. Helhedsindtrykket af hele ekvipagen bedømmes, ligesom visse øvelser anses som særligt svære eller udslagsgivende.

Dressur er gradueret så sværhedsgraden af øvelserne stiger i takt med niveauet. Jo højere niveau der rides på, des sværere er det for mindre erfarne at bedømme de små finesser, der ligger til grund for pointene. Ud over de obligatoriske dressurprogrammer er kür programmerne, hvor rytterne selv sammensætter et program med dertilhørende musik, en populær disciplin.

Ponygames

54518995_2251966998353618_8933546630108413952_nHvad er ponygames?
Ponygames er en holddisciplin, hvor der rides forskellige stafetlege.

Ponygames er let at starte op, da den kræver et minimum af udstyr. Alle kan være med til denne disciplin/aktivitet.
Denne aktivitet er super sjov og udfordrende. Den er god til at skabe sammenhold og samarbejde mellem ryttere. Sagt på en anden måde er ponygames med til at skabe holdånd & liv i klubben.
Samtidig er ponygames et godt supplement til den almindelige undervisning, idet rytteren får trænet sin motorik og balance.

Nedenfor kan du se hvilke dage vores rideskole undervisning ligger, og hvad tid de forskellige hold starter og slutter.

Se oversigten over vores rideskole hold her